In het contact met patiënten gelden de bepalingen, beroepscode en klacht- en tuchtregeling van de VBAG en RBCZ/TCZ.
Bij een klacht over een behandeling zullen we eerst proberen dit samen te bespreken. Ook is het mogelijk een onafhankelijke klachtenfunctionaris in te schakelen. Deze kan ondersteuning bieden bij formulering van de klacht of bij onvrede en helpt bij het zoeken naar oplossingen. Als behandelaar heb ik het recht om hiervan op de hoogte gesteld te worden. Mijn praktijk is hiervoor aangesloten bij Quasir. Daarnaast is de praktijk aangesloten bij een door de overheid erkende geschilleninstantie, Stichting Zorggeschil, en valt onder de onafhankelijke tuchtrechtspraak van de RBCZ. Voor meer informatie kijk je op de website van mijn beroepsvereniging VBAG: https://vbag.nl/consument/klachten-en-geschillen/.
VBAG
Vereniging ter Bevordering van Alternatieve Geneeswijze.
Via de VBAG ben ik aangesloten bij de Geschillencommissie Zorggeschil en de klachtenfunctionaris Quasir.
Mocht je een klacht hebben waar wij samen niet uitkomen dan kun je de stappen ondernemen zoals beschreven in de klachtenregeling van de VBAG.
RBCZ
Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg.
De stichting RBCZ is een overkoepelende organisatie die beroepsbeoefenaren van de complementaire en alternatieve geneeswijzen (artsen en therapeuten op Hbo-niveau) certificeert en registreert.
RBCZ behartigt de algemene belangen van de aangesloten beroepsbeoefenaren van de complementaire en alternatieve geneeswijzen en is een onafhankelijke intermediair tussen beroepsorganisaties, de zorgverzekeraars en cliënten.
TCZ
Stichting Tuchtrecht Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg.